(Kabar) 10.000 Orang Afrika Beralih Ke Agama Hindu

CakBrudin

IndoForum Newbie E
Mungkin tidak banyak yang mengetahui jika pertumbuhan Agama Hindu sedemikian pesatnya di Benua Afrika. Sebuah situs hindu, Haindava Kairalam melansir berita ini pada bulan Agustus 2009 lalu. Tentu berita ini menjadi berita yang menggembirakan disela-sela kabar lain yang dilansir sumber yang tidak jelas tentang kemerosotan jumlah penganut agama Hindu di muka bumi ini. Berita tentang melonjaknya jumlah penganut Hindu baru ini tentu bertolak belakang dengan berita-berita para penyebar agama sebelah yang entah mendapatkan data dari mana yang selalu mengatakan orang-orang Hindu berduyun-duyun meninggalkan Agama Hindu dan memeluk agama tetangga.



Gambar di atas adalah gambar tokoh yang sangat berjasa dalam penyebaran agama Hindui di Afrika. Beliau adalah Swami Ghanananda Saraswati, seorang suku Asli Afrika dari Ghana. Guru agung ini sedemikian dicintai oleh orang-orang asli Ghana, sehingga uluran tangan beliau mampu menarik 10.000 lebih suku asli Afrika ke jalan Weda.

Berikut beritanya :

10,000 Africans embrace Hindu Dharma in Ghana
11/08/2009 07:04:20 VHP-International

Song of songs Woman singing bhajans at the monastery

As an Indian in Ghana, I soon became aware of the country’s Indian community. It was while working on a photo-essay about crosscultural interactions, especially interracial marriages, that I learnt of the African Hindu Monastery. Now, Ghana is by no means homogenous when it comes to religion. Though predominantly Christian, with Islam being prominent in the north, most Ghanaians still maintain their connections to older traditions of ancestor worship and belief in the spirit world. Hinduism, though, is a foreign and recent entrant, associated with the Sindhi business families who dominate the immigrant Indian population. The presence of an African Hindu community, therefore, came as a surprise. I decided to go and see the place for myself.

The African Hindu Monastery (AHM) is a simple white structure in Odorkor, a suburb of the Ghanaian capital city of Accra. Started in 1975, it is headed by Swami Ghanananda Saraswati. The gentle-voiced Saraswati was born into the traditional African faith. Although he converted to Christianity when both his parents became Christian priests, he continued his search for truth. Attracted by Hindu beliefs and the practice of yoga, he travelled to India. While staying at Swami Sivananda’s ashram in Rishikesh, he decided to embrace Hinduism. At 35, he returned to Ghana and acquired his first disciples, holding lectures to educate Ghanaians about this ancient and foreign religion. Initially, his teachings attracted the literate and the academic – university lecturers and lawyers. Soon, some Indian families started to come. Later, a meeting with one Swami Krishnananda (who was visiting from India) inspired him to set up a monastery “where he could tell people about all that he had learnt in India”.

TODAY, GHANA’S population of 23 million includes 12,500 Hindus, of which 10,000, like their Swami Ghanananda Saraswati, are indigenous Africans. While an older Sindhi temple still exists in Accra (and the Sathya Sais, the Ananda Margis, ISKCON and the Brahma Kumaris are also active), the African Hindu Monastery (AHM) is now Ghana’s largest centre of Hindu worship.
Ghana now has a Hindu population of 12,500, of which as many as 10,000 are indigenous Africans.

The AHM’s iconography and practices provide clues to its hybrid origins. Its nonexclusionist attitude is apparent from the picture of Jesus alongside the Hindu gods on the main mantelpiece, as well as images of spiritual leaders from other religions. There are even images of secular leaders from India. The monastery’s members also believe that the Supreme God is known by other names, such as Yahweh and Allah.

While it identifies itself with Vedic philosophy, with Vishnu as the primary deity, there is an adjoining temple for Shiva. In fact, the day starts with a Shiva Abhishek, followed by an aarti, conducted by the Swami or one of his disciples. This is followed by a havan (fire sacrifice) and the reciting of the Hanuman Chalisa. In contrast to the specially commissioned havans in most Indian temples, all those present can pour a spoonful of oil into the sacred fire. Bhajans in Hindi — sung exquisitely in a Ghanaian accent — might follow. Later, a Vedic text might be discussed, either in English or in a Ghanaian dialect.

The AHM is not just accommodating of multiple religious traditions but also open to people of all races, classes and communities. Indian worshippers are not only members of the dominant Sindhi community, but also recent immigrants: managers and contract labour alike. But most worshippers are Africans, again from different professions and backgrounds. When I asked a disciple about the group’s opinion of the caste system, he pointed out that there is no society in the world that does not break its people up into the privileged and the unprivileged, be it through profession, ancestry or race. Ghanaian Hindus like him, however, are clear that people have an equal right to education, the means to a good life and most importantly, religion.

Some have given their children Hindu names like Rama or Krishna after a naming ceremony CONTRARY TO its name, the monastery has only one monk. Saraswati explains, “Hinduism is a new thing [in West Africa], and I do not want to make somebody a monk who later on abandons monkhood. It would bring a bad name to me and to Hinduism.” Believers who want to become disciples enroll in a six-week residential course, after which they are initiated. The transition to Hinduism is a gradual one. For instance, an African Hindu would continue to have a Christian or Muslim first name and a traditional African last name – for example, Daniele Otchere. But there are disciples who have given their children Hindu first names like Rama or Krishna after a Hindu naming ceremony. Hindu rituals at marriage and cremation (rather than burial) at death are also beginning to be adopted, though not obligatory.

The monastery likes disciples to pray and perform pujas at home. In fact, the performance of rituals is seen as essential to being Hindu. Sometimes, new believers’ desire to perform Hindu-ness is so great that it feels like they are play-acting – like the time when several people fell at the feet of a visiting dignitary to show respect ‘in the traditional Hindu manner’. But then, ritual is often the embodied route to faith.

Dalam artikel tersebut diberitakan juga jumlah populasi penganut Hindu Dharma di Ghana mencapai 12.000 orang dengan penganut Agama Hindu dari suku Ghana asli sebanyak 10.000.
 

CakBrudin

IndoForum Newbie E
Memang kabar seperti ini jarang mampir ke telinga kita Bro bcak, berbeda dengan agama tetangga, satu orang saja yang masuk menjadi anggota baru harus diketahui orang sedunia.
 

dananjaya

IndoForum Newbie E
Sbetulnya mereka hanya menemukan kembali apa yang leluhur mereka ribuan tahun yang lalu pernah jalankan.

Seluruh Afrika dan bgitu jg dgn belahan dunia lainnya pd suatu waktu pernah berada di bawah naungan administrasi Veda.
 

kuskusXXX

IndoForum Newbie F
Kabar yg menggembirakan di tengah maraknya gempuran para pendakwah dan misionaris terhadap hindu :)
 

devote

IndoForum Newbie B
mungkin tidak banyak yang mengetahui jika pertumbuhan agama hindu sedemikian pesatnya di benua afrika. Sebuah situs hindu, haindava kairalam melansir berita ini pada bulan agustus 2009 lalu. Tentu berita ini menjadi berita yang menggembirakan disela-sela kabar lain yang dilansir sumber yang tidak jelas tentang kemerosotan jumlah penganut agama hindu di muka bumi ini. Berita tentang melonjaknya jumlah penganut hindu baru ini tentu bertolak belakang dengan berita-berita para penyebar agama sebelah yang entah mendapatkan data dari mana yang selalu mengatakan orang-orang hindu berduyun-duyun meninggalkan agama hindu dan memeluk agama tetangga.



gambar di atas adalah gambar tokoh yang sangat berjasa dalam penyebaran agama hindui di afrika. Beliau adalah swami ghanananda saraswati, seorang suku asli afrika dari ghana. Guru agung ini sedemikian dicintai oleh orang-orang asli ghana, sehingga uluran tangan beliau mampu menarik 10.000 lebih suku asli afrika ke jalan weda.

Berikut beritanya :

10,000 africans embrace hindu dharma in ghana
11/08/2009 07:04:20 vhp-international

song of songs woman singing bhajans at the monastery

as an indian in ghana, i soon became aware of the country’s indian community. It was while working on a photo-essay about crosscultural interactions, especially interracial marriages, that i learnt of the african hindu monastery. Now, ghana is by no means homogenous when it comes to religion. Though predominantly christian, with islam being prominent in the north, most ghanaians still maintain their connections to older traditions of ancestor worship and belief in the spirit world. Hinduism, though, is a foreign and recent entrant, associated with the sindhi business families who dominate the immigrant indian population. The presence of an african hindu community, therefore, came as a surprise. I decided to go and see the place for myself.

The african hindu monastery (ahm) is a simple white structure in odorkor, a suburb of the ghanaian capital city of accra. Started in 1975, it is headed by swami ghanananda saraswati. The gentle-voiced saraswati was born into the traditional african faith. Although he converted to christianity when both his parents became christian priests, he continued his search for truth. Attracted by hindu beliefs and the practice of yoga, he travelled to india. While staying at swami sivananda’s ashram in rishikesh, he decided to embrace hinduism. At 35, he returned to ghana and acquired his first disciples, holding lectures to educate ghanaians about this ancient and foreign religion. Initially, his teachings attracted the literate and the academic – university lecturers and lawyers. Soon, some indian families started to come. Later, a meeting with one swami krishnananda (who was visiting from india) inspired him to set up a monastery “where he could tell people about all that he had learnt in india”.

Today, ghana’s population of 23 million includes 12,500 hindus, of which 10,000, like their swami ghanananda saraswati, are indigenous africans. While an older sindhi temple still exists in accra (and the sathya sais, the ananda margis, iskcon and the brahma kumaris are also active), the african hindu monastery (ahm) is now ghana’s largest centre of hindu worship.
ghana now has a hindu population of 12,500, of which as many as 10,000 are indigenous africans.

the ahm’s iconography and practices provide clues to its hybrid origins. Its nonexclusionist attitude is apparent from the picture of jesus alongside the hindu gods on the main mantelpiece, as well as images of spiritual leaders from other religions. There are even images of secular leaders from india. The monastery’s members also believe that the supreme god is known by other names, such as yahweh and allah.

While it identifies itself with vedic philosophy, with vishnu as the primary deity, there is an adjoining temple for shiva. In fact, the day starts with a shiva abhishek, followed by an aarti, conducted by the swami or one of his disciples. This is followed by a havan (fire sacrifice) and the reciting of the hanuman chalisa. In contrast to the specially commissioned havans in most indian temples, all those present can pour a spoonful of oil into the sacred fire. Bhajans in hindi — sung exquisitely in a ghanaian accent — might follow. Later, a vedic text might be discussed, either in english or in a ghanaian dialect.

The ahm is not just accommodating of multiple religious traditions but also open to people of all races, classes and communities. Indian worshippers are not only members of the dominant sindhi community, but also recent immigrants: Managers and contract labour alike. But most worshippers are africans, again from different professions and backgrounds. When i asked a disciple about the group’s opinion of the caste system, he pointed out that there is no society in the world that does not break its people up into the privileged and the unprivileged, be it through profession, ancestry or race. Ghanaian hindus like him, however, are clear that people have an equal right to education, the means to a good life and most importantly, religion.

Some have given their children hindu names like rama or krishna after a naming ceremony contrary to its name, the monastery has only one monk. Saraswati explains, “hinduism is a new thing [in west africa], and i do not want to make somebody a monk who later on abandons monkhood. It would bring a bad name to me and to hinduism.” believers who want to become disciples enroll in a six-week residential course, after which they are initiated. The transition to hinduism is a gradual one. For instance, an african hindu would continue to have a christian or muslim first name and a traditional african last name – for example, daniele otchere. But there are disciples who have given their children hindu first names like rama or krishna after a hindu naming ceremony. Hindu rituals at marriage and cremation (rather than burial) at death are also beginning to be adopted, though not obligatory.

The monastery likes disciples to pray and perform pujas at home. In fact, the performance of rituals is seen as essential to being hindu. Sometimes, new believers’ desire to perform hindu-ness is so great that it feels like they are play-acting – like the time when several people fell at the feet of a visiting dignitary to show respect ‘in the traditional hindu manner’. But then, ritual is often the embodied route to faith.

Dalam artikel tersebut diberitakan juga jumlah populasi penganut hindu dharma di ghana mencapai 12.000 orang dengan penganut agama hindu dari suku ghana asli sebanyak 10.000.
apa hebatnya??? 130 juta orang lebih penduduk india telah memeluk islam! Belum lagi agama-agama lain!, orang afrika yang masuk agama lain jauh lebih banyak lagi karena mereka dulunya hanya keyakinan tradisional, makanya baca informasi yang benar
 

bcak

IndoForum Newbie B
apa hebatnya???
:D jika "sesuatu" hebat itu apa tolak ukurnya???

130 juta orang lebih penduduk india telah memeluk islam! Belum lagi agama-agama lain!,
"Pencarian" seseorang akan kebenaran itu berbeda-beda,.......:)
Akan lebih baik satu orang yang memang mengenal apa yang diyakininya dibandingkan 1000 orang tapi hanya sebagai 'pengikut' yang tanpa arah.....;)
.....most ghanaians still maintain their connections to older traditions of ancestor worship and belief in the spirit world.
orang afrika yang masuk agama lain jauh lebih banyak lagi karena mereka dulunya hanya keyakinan tradisional, makanya baca informasi yang benar
Sepertinya udah dijawab oleh link tsb;
Now, ghana is by no means homogenous when it comes to religion. Though predominantly christian, with islam being prominent in the north,........
............ The transition to hinduism is a gradual one. For instance, an african hindu would continue to have a christian or muslim first name and a traditional african last name – for example, daniele otchere. But there are disciples who have given their children hindu first names like rama or krishna after a hindu naming ceremony. Hindu rituals at marriage and cremation (rather than burial) at death are also beginning to be adopted, though not obligatory.
ada link yang kayaknya berhubungan juga;
http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/south_asia/10401741.stm
 

CakBrudin

IndoForum Newbie E
apa hebatnya??? 130 juta orang lebih penduduk india telah memeluk islam! Belum lagi agama-agama lain!, orang afrika yang masuk agama lain jauh lebih banyak lagi karena mereka dulunya hanya keyakinan tradisional, makanya baca informasi yang benar
Terlepas dari hebat atau tidak, saya hanya ingin menunjukkan betapa gemparnya agama tetangga jika mendapat beberapa orang saja berhasil dikonvert ke agama mereka. TV akan menayangkan selama beberapa hari tentang berita itu saja. Sementara pemeluk Hindu adem ayem saja bilamana ada ratusan bahkan ribuan orang masuk Hindu. Tidak ada yang perlu digembar-gemborkan.

Dan yang perlu cicatat, kuantitas bukan berarti otomatis menunjukkan kualitas. Jadi saya kira anda tidak perlu bereaksi berlebihan kalau kami yang minoritas ini mendapat pengikut hanya seupil. Itu belum seberapa jika dibandingkan dengan klaim anda kalau agama anda berhasil menkonvert 130 juta orang India. Kalau dibalik. Lantas apa hebatnya ke 130 juta orang India itu ? Bagi saya mereka tidak hebat, malah mereka sedang terpuruk.
 

triadnyana

IndoForum Newbie E
Benar-benar,apa hebatnya 10.000 dibandingkan 130 juta?Apa hebatnya minoritas dibanding mayoritas?Apa hebatnya Hindu?Di Indonesia mayoritas apa?Memang benar hebat terkenal korupnya.Melupakan leluhur,memuja bangsa lain.Menangnya bilang kafir"budha kawak kafir kufur".Tapi malah berbondong bondong memuja batu buatan nabi.Menghabiskan tidak sedikit biaya.Bukankah lebih baik memuja batu-batu besar di gunung yang ciptaan Tuhan?Selain alam manusia juga ada alam gaib.Apa manusia lalu egois mau hidup sendiri?Manusia sekarang sesat karena kesombongan,matanya rabun.Jadi dibuatkan tempat pemujaan agar tidak mengganggu gentayangan.Tapi dibilang Syirik dan Musrik.Alam gaib dipukul rata dengan sebutan setan.Hutan yang pohonnya ditebang terus suatu saat pasti banjir bandang.Alam gaib yang tidak pernah dihiraukan suatu saat pasti menyebabkan bencana.Alam punya hukumnya.Tapi malah sok bijaksana mengatakan kalo sudah takdir dari Tuhan.
 

danseurous

IndoForum Beginner B
apa hebatnya??? 130 juta orang lebih penduduk india telah memeluk islam! Belum lagi agama-agama lain!, orang afrika yang masuk agama lain jauh lebih banyak lagi karena mereka dulunya hanya keyakinan tradisional, makanya baca informasi yang benar
hebatnya?? menurut gw yang kaya gini cukup hebat... mereka emang ga boleh senang dengan jumlah yang mereka dapet...
menurut mereka orang2 Afrika sana selamat sekarang karena udah dapet jalan yang benar... 1 aja udah hebat kok...

lagian apa penting jumlah? berapa milyar orang sekarang yang Kristen tapi apa itu musti digembar gembor kan kaya lo yah??
biarin mereka damai sih.. sirik aja~
 

JakaLoco

IndoForum Beginner A
@traidnyana
Benar-benar,apa hebatnya 10.000 dibandingkan 130 juta?Apa hebatnya minoritas dibanding mayoritas?Apa hebatnya Hindu?Di Indonesia mayoritas apa?Memang benar hebat terkenal korupnya.Melupakan leluhur,memuja bangsa lain.Menangnya bilang kafir"budha kawak kafir kufur".Tapi malah berbondong bondong memuja batu buatan nabi.Menghabiskan tidak sedikit biaya.Bukankah lebih baik memuja batu-batu besar di gunung yang ciptaan Tuhan?Selain alam manusia juga ada alam gaib.Apa manusia lalu egois mau hidup sendiri?Manusia sekarang sesat karena kesombongan,matanya rabun.Jadi dibuatkan tempat pemujaan agar tidak mengganggu gentayangan.Tapi dibilang Syirik dan Musrik.Alam gaib dipukul rata dengan sebutan setan.Hutan yang pohonnya ditebang terus suatu saat pasti banjir bandang.Alam gaib yang tidak pernah dihiraukan suatu saat pasti menyebabkan bencana.Alam punya hukumnya.Tapi malah sok bijaksana mengatakan kalo sudah takdir dari Tuhan.
=)) itulah dosa terbesar mereka, masa Dewa di gunung dikatain jin!!padahal beberapa nabi mereka diceritakan menerima wahyu di gunung dan nabinya yg nyaris bertemu penampakan Tuhan di gunung, tp mereka bilang gunung tempatnya jin!!pengen masuk surga,beriman kpd tuhan tp lancang kpd para dewa, sama juga bohong!!:D Ad orang yg "membersihkan" keris malah dibilang "mandiin" keris,sebenarnya yg berhala mereka ato kita, ya jelas mereka!! :))


@danseurous
hebatnya?? menurut gw yang kaya gini cukup hebat... mereka emang ga boleh senang dengan jumlah yang mereka dapet...
menurut mereka orang2 Afrika sana selamat sekarang karena udah dapet jalan yang benar... 1 aja udah hebat kok...

lagian apa penting jumlah? berapa milyar orang sekarang yang Kristen tapi apa itu musti digembar gembor kan kaya lo yah??
biarin mereka damai sih.. sirik aja~
betul betul betuuuul.../no1
 

JakaLoco

IndoForum Beginner A
Dimanakah kalau boleh tahu? Didalam diri kita masing masingkah?
Rajin2 saja anda bersembahyang, jika anda benar2 ingin berguru mohonlah kpd Ida Bathara siapakah orang suci yg bisa disebut Guru, semoga Ida Bathara memberi anda petunjuk lewat mimpi atau lewat media2 lain..
 

tuingtuingtuing

IndoForum Newbie E
apa hebatnya??? 130 juta orang lebih penduduk india telah memeluk islam! Belum lagi agama-agama lain!, orang afrika yang masuk agama lain jauh lebih banyak lagi karena mereka dulunya hanya keyakinan tradisional, makanya baca informasi yang benar
@devote Dasar orang sirik........... fuck you
 

Pasang iklan disini dapat menyebabkan produk dikenal, omzet naik, keuntungan bertambah, good investment dan brand image. Contact us untuk memulai.
Top